ChatRoom

Thursday, August 4, 2011

Penampilan Nubhan kian meyakinkan

Penampilan dan sikap bekas pelajar yang memenangi tempat ketiga Akademi Fantasia musim keenam (AF6) ini berbeza sekali apabila dia kini sudah perah berkata-kata, bergurau dan ramah berbicara.

bertemu empunya nama Nubhan baru-baru ini, jejaka yang dulunya pemalu seperti yang pernah menjadi rungutan wartawan ini tampil sedikit yakin tidak seperti di awal kemunculannya.

Penyanyi yang pernah popular dengan lagu Ada Untukmu dan Seadanya Aku ini berjaya melakukan perubahan dalam dirinya dengan menyanyikan lagu berbahasa Mandarin yang meraih perhatian peminat.

Anak kelahiran Negeri sembilan ini sentiasa mengukir senyuman tatkala beberapa soalan berkenanaan kerjayanya  diutarakan sepanjang sesi temuramah berjalan.

Namun, menariknya jejaka ini juga akan meneruskan merakam lagu Mandarin untuk dimuatkan di dalam albumseterusnya akan dipasarkan tak lama lagi.

"Dengan kebolehan bertutur dalam bahasa mandarin, saya rasa tidak salah jika menggunakan kelebihan yang ada pada cara yang betul. Bagi saya, ini satu langkah yang baik untuk memperluaskan kerjaya seni dan saya sendiri memang sudah bersedia untuk masuk kepasaran mereka (Cina)," kata nubhan yang pernah belajar di sekolah aliran Cina selama lapan tahun.

Akui anak bongsu daripada lapan beradik ini, karier seninya juga semakin menunjukkan perkembangan positif

Berbicara berkenaan perkembangan dunia seninya, dalam nada ceria, Nubhan yang pernah muncul dalam membawa album yang berkonsepkan modern pop, berkata pengalaman merakamkan serta menyanyikan lagu dalam bahasa mandarin menggunakan judul Ai Mei Cuo yang liriknya ditulis oleh Yap Kang Heng adalah bonus atau batu loncatan untuknya terus memikat pendengar lagu-lagu seperti itu.

Pernah bekerja dibawah pimpinan nama terkemuka seperti Audi Mok serta Sharon Paul, jejaka comel yang mempunyai kelebihan boleh bertutur bahasa Cina dengan lancar ini, berkata dia akan merakamkan dua atau tiga single selepas Syawal dan berharap lagu-lagunya akan diterima peminat setianya.

"Sambutan terhadap lagu saya sepeti Juita amat baik dan saya akan terus menyanyikan lagu bahasa Cina mendapat penerimaan yang baik," katanya yang tidak enafikan mahu mengembangkan sayapnya untuk menjadi penyanyi serba boleh.

Walaupun bukanlah menjadi satu perkara mudah untuk menyampaikan lagu dalam bahasa Cina, dia sentiasa dalam proses pembelajaran terutama dalam soal sebutan yang betul.

"Bercakap dan menyanyikan lagu adalah dua perkara berbeza. Dulu ketika merakamkan lagu cina, saya diajar oleh dua rakan dari kaum cina yang saya anggap sebagai guru dan merekalah yang membetulkan sebutan saya" jelas Nubhan yang sudah mendapat beberapa tawaran menyanyi pada Ramadan ini dan turut bersyukur rezeki puasanya amat memberangsangkan.

"Saya terima undangan menyanyi di karnival bazaar Ramadan dan kini mahu fokus pada bidang nyanyian," katanya sambil tersenyum.

Jejaka ini memberitahu, banyak perancangan seninya yang sudah dirancang dan dia kini dalam proses memantapkan vokalnya.

"Saya kini mengikuti kelas vokal dan sebagi artis saya perlu sentiasa berusaha memantapkan vokal," katanya mengakhiri perbualan.


credit to Berita Harian

Wednesday, July 20, 2011

Nubhan @ Gua Star Chat

sebentar tadi Nubhan telah meluangkan masa untuk berchatting di ruangan chat bersama Gua.com iaitu Gua Starchat. Ini rakaman live streaming. Nubhan turut menyanyikan beberapa buah lagu daripada album beliau serta lagu Dusun Tanak Kampung ;)




if tak boleh tengok Click HERE

Sunday, July 17, 2011

Nubhan buat perangai?

Oleh SITI ATHIRAH DZULKIFLY
athirah.dzulkifly@utusan.com.my
Foto FATAH SULAIMAN
Tajaan pakaian Maleeq Fusion (Bukit Bintang)



JARANG sekali gosip panas menerpa pemilik nama Ahmad Nubhan Ahmad, 25 , atau Nubhan ini.
Ya, mungkin sahaja kerana penyanyi ini seringkali tampil
dengan imej bersih maka sukar anasir-anasir jahat berbaur kontroversi untuk melekat pada dirinya.
Namun, entah dari mana datangnya, tiba-tiba sahaja Nubhan menerima tohmahan daripada segelintir pihak yang mendakwa dia kini sudah naik tocang.
Dikatakan gagal memberikan kerjasama dengan pengurusnya sendiri sehingga kata sepakat yang dicari sering menemui jalan pertengkaran, Nubhan didakwa semakin sukar dikawal.
Disebabkan itu jugalah Nubhan dilihat sering menukar ganti pengurus. Mengikut rekod, sebelum ini Nubhan pernah diuruskan oleh tiga individu.
Tak pernah melekat lama dengan Nubhan, ketiga-tiga mereka nampaknya terlebih dahulu angkat kaki.
Apa sudah jadi ni? Siapa yang bermasalah? Nubhan atau bekas-bekas pengurusnya?
Tampil menjawab persoalan tersebut, anak kelahiran Kuala Pilah, Negeri Sembilan ini mengaku punya masalah dalam isu ini.
“Biasalah kalau pengurus dan artis bertekak. Semuanya sebab masing-masing ada sasaran sendiri dalam kerja.
“Ya, mungkin kedua-dua pihak sama ada saya dan mereka punya salah sebab manusia memang tak boleh lari dari kesilapan.
“Tapi itu bukan lampu hijau buat saya untuk membenarkan atau menuding jari pada kesalahan orang lain betul tak?
“Cuma saya mahu terangkan bahawa apa yang saya buat semuanya adalah demi kebaikan semua pihak,” katanya.
Bagaimanapun akui pelantun lagu Ada Untukmu ini, sepanjang bekerja dengan bekas-bekas pengurus tersebut, dia sedaya upaya menzahirkan yang terbaik meski kadang kala wujudnya salah faham.
Pun begitu, pemenang tempat ketiga program realiti Akademi Fantasia musim keenam (AF6) ini berkata, pengunduran ketiga-tiga mereka adalah dalam cara yang baik.
Ketika diminta untuk menghuraikan punca pengunduran bekas, Nubhan lebih senang memilih untuk tidak memberikan komen lanjut berhubung isu.
“Saya tak nak menyakiti atau melukakan hati sesiapa. Saya hanya boleh cakap yang perkara ini terjadi kerana kami tak ada keserasian.
“Saya punya sasaran sendiri dalam menguruskan kerjaya seni saya dan mungkin mereka tak dapat nak memenuhi kehendak saya itu.
“Saya ibaratkan benda ni macam cari jodoh. Kita mestilah mahukan yang terbaik bukan? Nak dapat yang terbaik bukan senang, kena lalui macam-macam rintangan,” ujarnya.
Meski begitu, akui Nubhan dia kini sudah punya perancangan untuk mengambil pengurus baru dan perbincangan dengan individu tersebut telah pun dibuat.

Menyesal jadi artis
Hampir empat tahun mencipta nama dalam dunia hiburan, Nubhan tentunya tak terlepas dari ujian getir sebagai anak seni.
Umum pun tahu, bukan mudah untuk menjadi seorang artis kerana ia tidak hanya berlandaskan tiket glamor semata-mata.
Pengalaman seperti menerima bayaran yang tidak setimpal dan sebagainya, pernah dilalui Nubhan dan kata anak muda ini, semua itu berlaku kerana dia masih putih lagi dalam industri.
“Teruja sangat jadi artis sampai semua tawaran pun saya nak ‘sapu’. Itu yang berlaku masa mula-mula saya jadi artis, iyalah masih baru. Ilmu apa pun tak ada.
“Bila dah terkena macam-macam perkara, haa..Barulah saya tahu kepayahannya. Pernah juga rasa menyesal jadi artis dan hampir-hampir nak berundur.
“Tapi itu semua pengalaman dan benda-benda beginilah yang menjadikan saya sebagai Nubhan yang sekarang,” katanya.
Mengaku segala ujian yang diterimanya dahulu menjadikan dirinya lebih matang, kata Nubhan, ia juga telah membuka matanya untuk keluar dari kepompong.



credit : Pancaindera

Saturday, July 16, 2011

Persamaan SABUN

1.sabun sesama mental!!!!!
2.kelakar amat..
3.suka pakai baju hitam putih..
4.mengamalkan teori cas
5.sama2 comel..
6.suara yg best..
7.kesayangan bung romli
8.2-2 penah dilukakan
9.suke makan tempoyak
10.sayang budak2
11.sama2 putih
12.anak buah stacy cam nubhan(chinese look)
13.rambut lurus
14.romantik..bleh??
15.persamaan paling ironik...ANGSA!!!(nubhan selalu angsa time konsert,anti stacy club bernama ANGSA)
16.kurus
17.Ahmad Nubhan Ahamad & Stracie Angie Anam - 2 dari 3 patah perkataan nama mereka start ngan A
18.birthday no genap(ni peng yg pikir)
nub 2/4 stacy 18/8
19.kucing!!(haiwan yg selalu disebut oleh SABUN)
20.penggunaan perkataan wah!! dan am..boi secara berleluasa
21.berkorban bangun pagi untuk family(sila refer telenovela kayu api)
22.berjanji akan tetap berkahwin walau dua2 nazak dan baring suda..
23.tema kawen warna purple..
24.tema hari raya warna merah hati..
25.duet ada cinta..
26.pnah mng dance contest cikgu linda
27.lagu mereka ada unsur aku..(aku stacy dan line akuuuuuuygberlambak2dalam ada untukmu..then,tajuk sebenar lagu nub adalahakuada untukmu..)
28.pakai bj itam ms audition
29.suka pakai spek itam..
30.Spek mereka saiz besar dari muka@kamen rider
31.suka CT
32.lagu tema yg sama(sandarkan pada kenangan,bawaku terbang)
33.berdiri bersama masa pengumuman juara
34.suka pakai sweater berhood masa dalam akademi
35.Strong instinct towards each other(tau je each other buat apa,pakai apa)
36.Fringe rambut sama! (dari dalam akademi sampai le sekarang)
37.Muka lebihkurang ala-ala Korea/Jepun (Korea/Jepun.... tu bukan sepupu sepapat ke tu? )
38.Pencinta Alam Sekitar
39.Suka memancing
40.Nama SABUN mewakili negeri masing2. N-NUbhan(Negeri Sembilan) S-staCY(Sabah)
41.kedua-duanya lurus orgnya..
42.dua2 xde jerawat (kalau ada pun jerawat rindu. haha)
43.dua2 suke air milo
44.dua2 berasal dr kampung..
45.Dua2 sehati sejiwa nak pelamin 4 tingkat ataupun 8 tingkat
46.Kedua-duanya sporting giler..
47.antara org yg mcm so call asisstant Nubhan(x tahu apatugasdanjawatan sebenar dia),ada seorang bernama STACEY..nama ygsamadgnSTACY,cuma lain ejaan
48.Dua2 peminat cerita seram (Yg ni dorang sendiri bagi tau kat Ria Sentral....)
49.Dua-dua penah makan ulat saguu
50.Both suka makan ayam kfc hot n spicy

Thanks 2 all SABUNians yg terlibat.

Letter for SABUN

SABUNians

Kepada semua SABUNians yang sgt sporting and setia bersama SABUN. Blog ini dibina atas sokongan anda semua. Terima kasih juga atas sokong dan galakkan dari pihak SABUN sendiri. Kami sayang anda berdua! Paling penting SABUNians haruslah menyokong kerjaya seni SABUN.

WE LOVE SABUN a.k.a Stacy and Nubhan.
WE WILL SUPPPORT
SABUN a.k.a Stacy and Nubhan no matter what.