ChatRoom

Wednesday, March 18, 2009

Stacy saingi Agnes

Oleh FAIZAL SAHARUNI
mfaizal@kosmo.com.myBARU sahaja melangkahkan kaki ke dalam dunia seni sambil membawa harapan tinggi menggunung untuk mencipta nama sebagai penyanyi yang berjaya, Stacy sudah dilabel tidak mempunyai identiti tersendiri.

Pemilik nama penuh Stracie Angie Anam dikatakan meniru dan memperlihatkan corak persembahan penyanyi dari negara seberang, Agnes Monica.

Bukan itu sahaja, dalam usia setahun bergelar penyanyi, dia sudah dilayangkan gelaran Agnes Monica Malaysia yang pada dirinya amat berat untuk dipikul sebagai budak mentah yang baru berusia 19 tahun.

Kepada Stacy, pertanyaan yang sama cuba dilontarkan buat dirinya semasa ditemui pada majlis pradengar album sulung miliknya, Aku Stacy yang berlangsung di Maestro Talent and Management Sdn. Bhd. di Bukit Damansara, Selangor minggu lalu.

Tersenyum manis tanda memahami prasangka umum yang mengaitkan dirinya dengan selebriti yang berasal dari Indonesia itu, Stacy bersedia membuka bicara lalu menjawab pertanyaan yang diajukan kepadanya.

"Nampak sahaja konsep album kami sama, malah kami juga memiliki persamaan apabila berupaya menari dengan lincah semasa menyanyikan lagu-lagu yang berentak rancak.

"Namun ini tidak bermakna saya cuba meniru dia (Agnes) demi meraih perhatian daripada para peminat.

"Kalau didengari betul-betul, saya dan Agnes ada perbezaan dari segi nyanyian," ungkap anak kelahiran Kota Kinabalu, Sabah itu bersungguh-sungguh memperbetulkan persepsi umum.

Sekiranya begitulah jawapan Stacy, barangkali ada sesetengah pihak yang beranggapan dia tidak tahu menghargai 'apresiasi' yang ditujukan kepadanya.

Walhal, Stacy sebagai individu baru dalam cabang seni sepatutnya berbangga dengan gelaran yang diberikan lebih-lebih lagi apabila dia disamakan dengan artis berpengaruh di negara jiran itu.

Stacy bagaimanapun mempunyai alasan relevan enggan disamakan dengan Agnes. Bukan tidak tahu berterima kasih, sebaliknya dia mahu identiti yang tersendiri tanpa perlu disamakan dengan orang itu dan ini.

"Saya bersyukur apabila dikaitkan dengan nama besar ibarat Agnes, apatah lagi penyanyi itu sudah ada tangga populariti di negaranya.

"Cuma kalau boleh, saya minta supaya tidak terus disamakan dengan Agnes, malah jika boleh saya hendak bersaing dengan dia untuk menjadi seorang penyanyi yang lebih berjaya.

"Memanglah sebelum ini saya ada mendengar orang ramai bercakap saya ada persamaan dengan Agnes kerana kami berupaya menyanyi sambil menari dalam satu-satu masa dengan lincah.

"Biarpun begitu, saya tidak boleh sesuka hati menilai diri, tambahan pula saya jarang berkesempatan lihat persembahan serta corak nyanyian Agnes ketika di kaca TV atau dalam mana-mana persembahan sebelum ini.

"Saya mengamalkan prinsip buat kerja sendiri dengan bersungguh-sungguh. Selebihnya biarlah peminat yang buat kesimpulan tentang saya," tutur Stacy yang lahir pada 18 Ogos 1990.

Menyambung bicaranya dalam loghat Sabah, Stacy mengaku Agnes bukanlah idolanya sebelum ini, atau sesudah bergelar seorang penyanyi.

"Tiada maksud saya cuba meniru identiti Agnes disebabkan dia bukannya penyanyi kegemaran saya.

"Diakui saya memang meminati stail berpakaian Agnes yang ditafsirkan begitu sebati dengan gaya saya yang gemarkan pakaian santai dan kelihatan funky di luar atau di pentas.

"Saya mohon sangat selepas ini tiada lagi kata-kata nakal yang mengaitkan saya macam Agnes. Masing-masing punya kelainan tersendiri," ujar Stacy lembut mohon dimengertikan.

Terbaru, Agnes dilanda kontroversi apabila dia menyanyikan karya berjudul Allah Peduli sedangkan dirinya ialah penganut agama Kristian.

Biarpun sesiapa yang dikaitkan dengan Stacy, paling penting Stacy bijak mengambil yang positif sebagai pengajaran, manakala selebihnya harus dijauhkan dengan segera!

Muncul dengan Aku Stacy

Selepas menjuarai rancangan realiti Akademi Fantasia musim keenam (AF6) setahun lalu, impian Stacy untuk muncul dengan album sulung sendiri sebelum ini, akhirnya tercapai jua.

Tiada lebih membahagiakan Stacy apabila album Aku Stacy yang menampilkan banyak lagu menarik sudah pun berada di pasaran sejak 9 Mac lepas, lantas menemui para peminat di seluruh negara.

STACY (dua dari kiri) sering berjaya menampilkan persembahan penuh bertenaga dengan iringan barisan penari yang mantap.

Dalam nada cukup ceria, album Aku Stacy dianggap memberi signifikan kepada si pemiliknya yang melihat kehadiran album itu sebagai dorongan buat dirinya memulakan langkah sebagai anak seni.

"Sudah tentu saya gembira dengan kemunculan album ini. Aku Stacy memang cukup saya nantikan selama ini," laung Stacy ringkas yang tidak mampu menyembunyikan riak teruja.

Sambung Stacy lagi, sebagai pendatang baru, dia berpuas hati dengan isi kandungan yang terdapat dalam album miliknya.

"Album ini menampilkan jalur pop dance yang amat sebati dengan jiwa saya apabila menyanyikan lagu rancak sambil menari mengikut rentak.

"Album ini hanya memuatkan dua buah lagu berkonsep balada, selebihnya merupakan lagu-lagu rancak.

"Penghasilan album dengan genre itu disebabkan ada permintaan daripada peminat yang inginkan saya menyanyikan lagu-lagu berirama segar dan pantas.

"Kalau pergi mana-mana termasuk undangan nyanyian, pasti ada peminat datang menghampiri sambil memberikan pendapat agar saya menghasilkan album dengan menghimpunkan irama rancak.

"Dengan saya sendiri yang ada kecenderungan ke arah sama, dan kerana ia memudahkan saya untuk menjayakan persembahan pentas kelak, maka saya terus bersetuju apabila pihak Maestro berhasrat untuk melahirkan album pop dance saya.

"Ia bersesuaian jugalah dengan imej saya sebagai seorang remaja, cergas dan ada sahaja keinginan untuk menari saat muzik dimainkan," beritahu Stacy tentang personaliti dirinya.

Kalau Stacy terus selesa dengan irama sama, ada kemungkinan selepas ini dia tidak mampu dilabel sebagai versatil.

Umum mengetahui artis yang versatil mempunyai kemampuan bagi membawakan setiap jenis muzik yang diberikan kepada mereka, tanpa ada batas dengan satu-satu genre.

Stacy mengaku agak sukar untuk menyanyikan lagu berentak perlahan lebih-lebih lagi lagu yang dimuatkan ke dalam album sulungnya, Cinta Yang Ku Duga hasil gubahan sepenuhnya oleh Ajai.

"Memang susah sedikit untuk saya menyanyikan lagu ini, malah dalam lagu balada lain saya turut mengalami masalah hendak mengeluarkan emosi dan perasaan dalaman saya.

"Kebiasaannya saya menyanyi lagu rancak, namun selepas ini saya juga akan membiasakan diri dengan menyampaikan lagu berentak perlahan.

"Terus terang dikatakan, banyak perkara yang perlu saya pelajari dalam dunia seni ini, tambahan pula saya masih baru hendak belajar bergelar seorang penyanyi.

"Saya harap agar masyarakat memberi peluang kepada saya untuk pergi lebih jauh, lantas membuktikan saya juga mampu menggenggam impian bergelar penghibur terkenal suatu hari nanti," akhiri Stacy dengan semangat penuh berkobar-kobar.

Memuatkan sebanyak tujuh buah lagu dan lima daripadanya merupakan lagu-lagu baru, Aku Stacy dapat ditafsirkan kejayaan awal kepada Stacy untuk lebih maju dalam bidang ini.

Antara lagu yang dimuatkan ke dalam album tersebut ialah Gagap, Pakai Buang, Cerah, Cinta Khayalan dan Cinta Yang Ku Duga.

2 comments:

.cinta.RC. said...

agnes yg tiru stacy..
lalala

Anonymous said...

agnes malaysia?mmm...
kt indon sane x de ke gelaran stacy indonesia?hikhik

Persamaan SABUN

1.sabun sesama mental!!!!!
2.kelakar amat..
3.suka pakai baju hitam putih..
4.mengamalkan teori cas
5.sama2 comel..
6.suara yg best..
7.kesayangan bung romli
8.2-2 penah dilukakan
9.suke makan tempoyak
10.sayang budak2
11.sama2 putih
12.anak buah stacy cam nubhan(chinese look)
13.rambut lurus
14.romantik..bleh??
15.persamaan paling ironik...ANGSA!!!(nubhan selalu angsa time konsert,anti stacy club bernama ANGSA)
16.kurus
17.Ahmad Nubhan Ahamad & Stracie Angie Anam - 2 dari 3 patah perkataan nama mereka start ngan A
18.birthday no genap(ni peng yg pikir)
nub 2/4 stacy 18/8
19.kucing!!(haiwan yg selalu disebut oleh SABUN)
20.penggunaan perkataan wah!! dan am..boi secara berleluasa
21.berkorban bangun pagi untuk family(sila refer telenovela kayu api)
22.berjanji akan tetap berkahwin walau dua2 nazak dan baring suda..
23.tema kawen warna purple..
24.tema hari raya warna merah hati..
25.duet ada cinta..
26.pnah mng dance contest cikgu linda
27.lagu mereka ada unsur aku..(aku stacy dan line akuuuuuuygberlambak2dalam ada untukmu..then,tajuk sebenar lagu nub adalahakuada untukmu..)
28.pakai bj itam ms audition
29.suka pakai spek itam..
30.Spek mereka saiz besar dari muka@kamen rider
31.suka CT
32.lagu tema yg sama(sandarkan pada kenangan,bawaku terbang)
33.berdiri bersama masa pengumuman juara
34.suka pakai sweater berhood masa dalam akademi
35.Strong instinct towards each other(tau je each other buat apa,pakai apa)
36.Fringe rambut sama! (dari dalam akademi sampai le sekarang)
37.Muka lebihkurang ala-ala Korea/Jepun (Korea/Jepun.... tu bukan sepupu sepapat ke tu? )
38.Pencinta Alam Sekitar
39.Suka memancing
40.Nama SABUN mewakili negeri masing2. N-NUbhan(Negeri Sembilan) S-staCY(Sabah)
41.kedua-duanya lurus orgnya..
42.dua2 xde jerawat (kalau ada pun jerawat rindu. haha)
43.dua2 suke air milo
44.dua2 berasal dr kampung..
45.Dua2 sehati sejiwa nak pelamin 4 tingkat ataupun 8 tingkat
46.Kedua-duanya sporting giler..
47.antara org yg mcm so call asisstant Nubhan(x tahu apatugasdanjawatan sebenar dia),ada seorang bernama STACEY..nama ygsamadgnSTACY,cuma lain ejaan
48.Dua2 peminat cerita seram (Yg ni dorang sendiri bagi tau kat Ria Sentral....)
49.Dua-dua penah makan ulat saguu
50.Both suka makan ayam kfc hot n spicy

Thanks 2 all SABUNians yg terlibat.

Letter for SABUN

SABUNians

Kepada semua SABUNians yang sgt sporting and setia bersama SABUN. Blog ini dibina atas sokongan anda semua. Terima kasih juga atas sokong dan galakkan dari pihak SABUN sendiri. Kami sayang anda berdua! Paling penting SABUNians haruslah menyokong kerjaya seni SABUN.

WE LOVE SABUN a.k.a Stacy and Nubhan.
WE WILL SUPPPORT
SABUN a.k.a Stacy and Nubhan no matter what.