ChatRoom

Sunday, September 28, 2008

Glamor raya Nubhan

Oleh ABIE ABDULLAH
abie@hmetro.com.my

AIDILFITRI kali ini tentu berbeza bagi Ahmad Nubhan Ahamad. Status artis muda yang baru dipegangnya melalui Akademi Fantasia 6 sejak Mei lalu mengubah sedikit sebanyak sambutan hari kemenangan umat Islam ini buat bekas pekerja bank itu.

Biasanya dua tiga hari sebelum hari raya seperti hari ini, lelaki berusia 22 tahun ini sudah ada di kampung, sekurang-kurangnya untuk memasang pelita di halaman rumahnya di Juaseh, Kuala Pilah. Kata Nubhan, memasang pelita menjadi tradisi keluarganya.

Namun, kebiasaan itu terpaksa dilupakan kerana tuntutan tugas artis yang memerlukannya menjayakan beberapa program, termasuk rakaman telefilem Ada Cinta Di Hari Raya di Batu Kikir dan memenuhi undangan berbuka puasa bersama anak yatim.

“Kalau ikutkan hati, saya nak balik awal. Nak buat semua kerja persiapan raya macam dulu. Namun apa nak buat, ada kerja perlu dilunaskan. Nasib baik keluarga faham dan mereka tidak kisahpun,” katanya yang akan pulang ke kampung sehari sebelum raya.

Kebiasaan juga buat keluarga Nubhan, mereka akan merebus tulang lembu untuk dibuat sup ‘gear box’. Proses rebusan biasanya dimulakan sehari sebelum sambutan Aidilfitri. Begitu juga dengan ketupat dan lemang hasil air tangan ibunya yang menjadi kegemaran Nubhan.

“Sodap bang!” katanya dalam loghat Negeri Sembilan ketika ditemubual pada minggu kedua Ramadan, baru-baru ini.

Bagaimanapun, insiden dimasukkan ke Hospital Seremban pada 19 September lalu, sekurang-kurangnya mempertemukan lelaki ini dengan ahli keluarganya. Kecederaan tulang belakang akibat kemalangan jalan raya ketika berusia lima tahun kembali lagi.

Semalaman dia ditahan di wad. Mulanya bimbang juga, tetapi menurut Nubhan, doktor memberitahu yang kecederaannya tidak kronik dan penyakit berkaitan tulang belakang selalu terjadi kepada sesiapa. Dia dikira bernasib baik kerana tidak serius hingga membabitkan pembedahan.

“Memang takut juga sebab sakitnya makin teruk. Tak sangka langsung sebab saya selalu berasa sakit belakang tetapi tidak sangka sampai masuk hospital. Saya ingatkan sakit macam biasa, jadi saya tidak peduli sangat dan bertahan kerana biasanya akan reda sekejap lagi.

“Sakit kali ini saya rasa sejak dua tiga bulan lalu, ia datang sekejap-sekejap. Sebab itu saya buat tak tahu hinggalah selesai penggambaran Ada Cinta Di Hari Raya di Batu Kikir,” katanya yang menjalani rawatan fisioterapi susulan tiga hari sekali sebanyak lima sesi.

Insiden itu membuatkannya lebih berhati-hati, memberi pengajaran kepadanya supaya tidak memandang ringan mengenai sakit atau kesihatan diri.

Buat masa ini juga Nubhan tidak dibenarkan mengangkat benda berat dan tidak boleh berdiri terlalu lama atau berjalan jauh.

Ketika berbuka puasa dengan anak yatim di Subang Jaya, Isnin lalu, dia terpaksa membatalkan hasrat untuk menemani mereka membeli-belah kelengkapan raya. Memang terkilan tetapi kesihatan harus diutamakan, katanya.

Malah, ketika berpindah ke rumah sewa baru di Bukit Serdang minggu ini juga, Nubhan meminta rakan serumahnya, Naim, untuk mengangkat barang. Nasib baik Naim memahami.

Bagaimanapun, gambar yang dipaparkan untuk muka depan Selebriti Metro Ahad hari ini dirakam awal puasa lalu. Proses fotografi yang memakan masa hampir empat jam dengan kerjasama Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) dan Louis Vuitton Sdn Bhd (LV) ini memberi satu lagi pengalaman berharga buat Nubhan sebagai artis.

Biarpun mengakui penat (termasuk berpuasa), penyanyi yang popular dengan lagu Ada Untukmu ini tidak sedikitpun merungut kerana dia tahu bukan mudah mencari yang terbaik.

“Saya puas hati dengan kerja-kerja fotografi. Sebagai artis, saya tidak perlu merungut kerana ia menjadi sebahagian daripada tugas saya. Masing-masing ada tanggungjawab, kalau saya penat, wartawan dan jurugambar juga penat.

“Masing-masing tahu tugas sendiri dan kita semua mahu mencari hasil yang terbaik. Saya bangga kerana fotografi ini mendapat kerjasama pihak yang besar iaitu KTMB dan LV,” katanya.

LV membawa Koleksi Lelaki Musim Luruh 2008 dengan himpunan beg Damier Graphite, cermin mata Metalised Mahina dan Grey Aviators, cincin Emprente dengan emas putih dan jam tangan Speedy dan Tambour.

Fotografi berkonsepkan balik kampung dengan glamor ini turut dibantu oleh kereta api mewah, Eastern & Oriental Express yang kebetulan ‘berlabuh’ sementara di stesen lama KTMB.

Kebetulan, kata Nubhan, dia jarang menaiki kereta api. Biasanya balik kampung hanya dengan kereta dan dulu menggunakan bas. Jadi pengalaman ini akan diingati.

“Mungkin satu hari nanti, mana tahu saya akan naiki kereta api juga untuk ke destinasi di seluruh Malaysia,” katanya ketawa.

No comments:

Persamaan SABUN

1.sabun sesama mental!!!!!
2.kelakar amat..
3.suka pakai baju hitam putih..
4.mengamalkan teori cas
5.sama2 comel..
6.suara yg best..
7.kesayangan bung romli
8.2-2 penah dilukakan
9.suke makan tempoyak
10.sayang budak2
11.sama2 putih
12.anak buah stacy cam nubhan(chinese look)
13.rambut lurus
14.romantik..bleh??
15.persamaan paling ironik...ANGSA!!!(nubhan selalu angsa time konsert,anti stacy club bernama ANGSA)
16.kurus
17.Ahmad Nubhan Ahamad & Stracie Angie Anam - 2 dari 3 patah perkataan nama mereka start ngan A
18.birthday no genap(ni peng yg pikir)
nub 2/4 stacy 18/8
19.kucing!!(haiwan yg selalu disebut oleh SABUN)
20.penggunaan perkataan wah!! dan am..boi secara berleluasa
21.berkorban bangun pagi untuk family(sila refer telenovela kayu api)
22.berjanji akan tetap berkahwin walau dua2 nazak dan baring suda..
23.tema kawen warna purple..
24.tema hari raya warna merah hati..
25.duet ada cinta..
26.pnah mng dance contest cikgu linda
27.lagu mereka ada unsur aku..(aku stacy dan line akuuuuuuygberlambak2dalam ada untukmu..then,tajuk sebenar lagu nub adalahakuada untukmu..)
28.pakai bj itam ms audition
29.suka pakai spek itam..
30.Spek mereka saiz besar dari muka@kamen rider
31.suka CT
32.lagu tema yg sama(sandarkan pada kenangan,bawaku terbang)
33.berdiri bersama masa pengumuman juara
34.suka pakai sweater berhood masa dalam akademi
35.Strong instinct towards each other(tau je each other buat apa,pakai apa)
36.Fringe rambut sama! (dari dalam akademi sampai le sekarang)
37.Muka lebihkurang ala-ala Korea/Jepun (Korea/Jepun.... tu bukan sepupu sepapat ke tu? )
38.Pencinta Alam Sekitar
39.Suka memancing
40.Nama SABUN mewakili negeri masing2. N-NUbhan(Negeri Sembilan) S-staCY(Sabah)
41.kedua-duanya lurus orgnya..
42.dua2 xde jerawat (kalau ada pun jerawat rindu. haha)
43.dua2 suke air milo
44.dua2 berasal dr kampung..
45.Dua2 sehati sejiwa nak pelamin 4 tingkat ataupun 8 tingkat
46.Kedua-duanya sporting giler..
47.antara org yg mcm so call asisstant Nubhan(x tahu apatugasdanjawatan sebenar dia),ada seorang bernama STACEY..nama ygsamadgnSTACY,cuma lain ejaan
48.Dua2 peminat cerita seram (Yg ni dorang sendiri bagi tau kat Ria Sentral....)
49.Dua-dua penah makan ulat saguu
50.Both suka makan ayam kfc hot n spicy

Thanks 2 all SABUNians yg terlibat.

Letter for SABUN

SABUNians

Kepada semua SABUNians yang sgt sporting and setia bersama SABUN. Blog ini dibina atas sokongan anda semua. Terima kasih juga atas sokong dan galakkan dari pihak SABUN sendiri. Kami sayang anda berdua! Paling penting SABUNians haruslah menyokong kerjaya seni SABUN.

WE LOVE SABUN a.k.a Stacy and Nubhan.
WE WILL SUPPPORT
SABUN a.k.a Stacy and Nubhan no matter what.