ChatRoom

Friday, February 20, 2009

ABPBH2008: Bermula penentuan populariti

Oleh Serimah Mohd Sallehuddin dan Zaidi Mohamad

SEBAHAGIAN finalis ABPBH 2008 bergambar kenangan di depan bas Sinarmas yang akan membawa mereka ke lokasi road tour untuk bertemu peminat.

Wajah lama dan baru dalam senarai pencalonan memeriahkan lagi persaingan ABPBH 2008

SECARA tradisinya majlis pengumuman senarai lima calon terakhir dalam 16 kategori Anugerah Bintang Popular Berita Harian (ABPBH) 2008 berlangsung dalam suasana yang santai dan sederhana.

Acara ini juga selalunya mengumpulkan pelakon, penyanyi, pengacara TV dan penyampai radio dalam satu tempat dan ini membuatkan ia majlis untuk beramah mesra antara satu sama lain.

Kemesraan antara mereka biarpun berlainan bidang cukup terserlah dalam majlis ini.

Bagaimanapun, apa yang jelas kehadiran ramai bakat baru industri hiburan tanah air memang sangat menari. Bagi bakat baru yang dicungkil daripada program realiti terbitan pelbagai stesen TV, pernah suatu ketika dulu dianggap sebagai mi segera. Namun begitu kita tidak boleh menidakkan bahawa mereka sekarang yang merancakkan dunia hiburan.

Jika diimbas kembali Anugerah Juara Lagu sejak dua tahun yang lalu, pesertanya dicungkil daripada program realiti TV. ABPBH meneruskan kesinambungan itu apabila apabila Mawi menjadi bintang realiti pertama mendapat gelaran Bintang Paling Popular.

Lagipun ini bersesuaian dengan konsep anugerah bintang popular, iaitu mencalonkan dan memilih mereka yang difikirkan layak untuk bergelar popular. Tiada juri profesional sebaliknya setiap keputusan bergantung kepada pertimbangan peminat.

ABPBH 2008 bagi edisi ke-22 menyaksikan lagi gelombang baru kepada kepada penganjuran apabila bintang realiti nampaknya menguasai kebanyakan senarai pencalonan peringkat akhir atau Top 5, seperti Faizal Tahir, Jaclyn Victor, Aiman, Ayu OIAM, Nabil, Stacy, Nana, Zizan, Adam, Aizat, Nubhan dan Mila.

Lahir daripada sebagai bintang realiti memang memberikan kelebihan kepada mereka. Walaupun tiada langsung hasil kerja yang boleh dibanggakan sangat, tetapi mereka sudah mengecapi nikmat popular kerana program yang disertai itu asyik disiarkan oleh TV.

Namun begitu, peminat tidaklah memberi laluan mudah kepada mereka. Masih ramai pelakon atau penyanyi yang tidak dilahirkan daripada program realiti masih boleh mencabar mereka.

Bahkan, kedudukan mereka yang sudah lama atau berpengalaman dalam dunia hiburan juga tidak boleh diketepikan. Peminat sekarang semakin bijak apabila pilihan mereka kini dibuat dengan menggabungkan bakat, populariti dan imej seseorang personaliti. Biarpun popular tetapi tiada bakat atau asyik diselubungi kontroversi negatif, seseorang itu mungkin tidak diberi peluang langsung oleh peminat.

Selain Nabil yang dicalonkan dalam dua kategori, pemenang tempat ketiga Akademi Fantasia musim keenam, Ahmad Nubhan Ahamad turut dicalonkan di dalam dua kategori. Nubhan dicalonkan bagi kategori Artis Baru Lelaki Popular dan Penyanyi Lelaki Popular.

"Saya dalam bidang untuk menonjolkan bakat bukan mengambil kesempatan dari rupa. Jika peminat menilai saya dari situ, mungkin itu adalah satu kelebihan. Apa pun saya bersyukur kerana berjaya menempatkan diri dalam ABPBH.

"Apapun saya tidak sangka akan tercalon untuk dua kategori sekali gus dan amat berterima kasih kepada pengurus saya Vernon yang banyak membantu kerjaya saya," katanya.

Bagi juara AF6, Stacy kelibatnya kini semakin diperhatikan biarpun pernah dilihat bagaikan hampir tenggelam namanya. Membuktikan keupayaannya menyanyi sambil menari, gadis yang pernah menyertai Gang Starz menerusi kumpulan Evoke ini berjaya meraih perhatian segera termasuklah penyertaannya di dalam Anugerah Juara Lagu ke-23.

Lagu nyanyiannya Aku Stacy dan Gagap bernada rancak dan sekali gus bersesuaian dengan suara serak-serak basahnya. Seperti Riz, Stacy juga akan memasarkan album sulungnya dengan hanya tujuh buah lagu. Menganggap ABPBH sebagai sebuah majlis berprestij, gadis yang dikaitkan dengan Nubhan ini berbangga kerana namanya kini sudah terpahat di dalam kalendar penganjuran anugerah anjuran Berita Harian.

"Saya sangat gembira dengan berita ini. Harapan Stacy tidaklah setinggi gunung, sudah tercalon pun kira okey. Terima kasih kepada Berita Harian kerana terus gah menganjurkan majlis ini demi menghargai bakat seni tempatan," katanya yang kini sudah membiasakan diri untuk bercakap tanpa loghat Sabah yang terlalu pekat.

2 comments:

Aisyazurina said...

wahhh..."stacy, gadis yg dikaitkan ngan nubhan..." bangga kejap hihi

Anonymous said...

kan aisya gadis yg dikaitkan gan nubhan...terlebih sudah...so apa lagi sabunianz mari kita ramai2 vote sabun kat ABPBH moga menang artis baru n penyanyi baru popular:-)

Persamaan SABUN

1.sabun sesama mental!!!!!
2.kelakar amat..
3.suka pakai baju hitam putih..
4.mengamalkan teori cas
5.sama2 comel..
6.suara yg best..
7.kesayangan bung romli
8.2-2 penah dilukakan
9.suke makan tempoyak
10.sayang budak2
11.sama2 putih
12.anak buah stacy cam nubhan(chinese look)
13.rambut lurus
14.romantik..bleh??
15.persamaan paling ironik...ANGSA!!!(nubhan selalu angsa time konsert,anti stacy club bernama ANGSA)
16.kurus
17.Ahmad Nubhan Ahamad & Stracie Angie Anam - 2 dari 3 patah perkataan nama mereka start ngan A
18.birthday no genap(ni peng yg pikir)
nub 2/4 stacy 18/8
19.kucing!!(haiwan yg selalu disebut oleh SABUN)
20.penggunaan perkataan wah!! dan am..boi secara berleluasa
21.berkorban bangun pagi untuk family(sila refer telenovela kayu api)
22.berjanji akan tetap berkahwin walau dua2 nazak dan baring suda..
23.tema kawen warna purple..
24.tema hari raya warna merah hati..
25.duet ada cinta..
26.pnah mng dance contest cikgu linda
27.lagu mereka ada unsur aku..(aku stacy dan line akuuuuuuygberlambak2dalam ada untukmu..then,tajuk sebenar lagu nub adalahakuada untukmu..)
28.pakai bj itam ms audition
29.suka pakai spek itam..
30.Spek mereka saiz besar dari muka@kamen rider
31.suka CT
32.lagu tema yg sama(sandarkan pada kenangan,bawaku terbang)
33.berdiri bersama masa pengumuman juara
34.suka pakai sweater berhood masa dalam akademi
35.Strong instinct towards each other(tau je each other buat apa,pakai apa)
36.Fringe rambut sama! (dari dalam akademi sampai le sekarang)
37.Muka lebihkurang ala-ala Korea/Jepun (Korea/Jepun.... tu bukan sepupu sepapat ke tu? )
38.Pencinta Alam Sekitar
39.Suka memancing
40.Nama SABUN mewakili negeri masing2. N-NUbhan(Negeri Sembilan) S-staCY(Sabah)
41.kedua-duanya lurus orgnya..
42.dua2 xde jerawat (kalau ada pun jerawat rindu. haha)
43.dua2 suke air milo
44.dua2 berasal dr kampung..
45.Dua2 sehati sejiwa nak pelamin 4 tingkat ataupun 8 tingkat
46.Kedua-duanya sporting giler..
47.antara org yg mcm so call asisstant Nubhan(x tahu apatugasdanjawatan sebenar dia),ada seorang bernama STACEY..nama ygsamadgnSTACY,cuma lain ejaan
48.Dua2 peminat cerita seram (Yg ni dorang sendiri bagi tau kat Ria Sentral....)
49.Dua-dua penah makan ulat saguu
50.Both suka makan ayam kfc hot n spicy

Thanks 2 all SABUNians yg terlibat.

Letter for SABUN

SABUNians

Kepada semua SABUNians yang sgt sporting and setia bersama SABUN. Blog ini dibina atas sokongan anda semua. Terima kasih juga atas sokong dan galakkan dari pihak SABUN sendiri. Kami sayang anda berdua! Paling penting SABUNians haruslah menyokong kerjaya seni SABUN.

WE LOVE SABUN a.k.a Stacy and Nubhan.
WE WILL SUPPPORT
SABUN a.k.a Stacy and Nubhan no matter what.